Sunt sigur ca ai vazut o multime de oferte care iti propun construirea unui site de e-commerce pornind de la costuri zero si ajungand pana la zeci de mii de euro… La fel de sigur sunt si ca daca esti incepator in acest domeniu habar nu ai ce sa intelegi din asta si la ce te poti astepta de la un domeniu complet nou.
Sa luam de pilda cel mai mic site de comert electronic care poate exista, si care nu are mai mult de… sa zicem 10 produse la vanzare. Principalul ingredient de care este nevoie pentru a construi orice site este timpul si priceperea.
De cat timp ai nevoie?
Un constructor experimentat de site-uri va avea nevoie de urmatoarele intervale de timp pentru a configura orice tip de site de e-commerce de la zero:
1. Aplicarea unui template la un standard de productie care sa nu arate ieftin si de proasta calitate – intre 16 si 24 de ore (va trebui sa refaca practic toate bannerele generice).
2. Configurarea regulilor privind taxele si transportul pentru fiecare tara – 4 ore.
3. Setarea si testarea platilor (fie prin PayPal fie prin card) – 2 ore.
4. Deschiderea unui cont de comerciant (cateva zile bancare).
5. Inserarea de produse – 60-80 de minute minim per produs.
Pentru acest ultim task vei avea nevoie de:
- imagini bune (15 minute pentru editare si crop);
- continut bun si unic (minim 30 de minute pentru a scrie continut de calitate);
- optizarea fiecarui produs pentru cuvinte cheie anume (30 de minute pentru cercetare dupa cuvinte cheie);
- introducere preturi si taxe (2 minute).
- probabil va fi nevoie sa introduci optiuni pentru fiecare produs: de pilda culori si marimi (10 minute, in functie de variantele date – de exemplu small, medium, large, XL, XXL). Pentru inele de exemplu va dura mult mai mult, pentru ca exista 25 de dimensiuni diferite, 4 tipuri de metal, 12 tipuri de pietre, adica 1200 de variante pentru un produs.
In principiu un design web pentru un site basic de eCommerce, fie ca este open source fie ca este Saas (software as a service) va dura minim 80-120 de ore pentru instalare, fara sa includem aici listarea produselor.
Daca este pentru prima data cand faci asta si te gandesti sa o faci pe cont propriu, gandeste-te mai degraba la aproximativ 200 de ore. Poate ca pare exagerat de mult, insa pentru a avea un rezultat final cat mai bun va fi nevoie sa faci o multime de incercari si repetari.
Domeniul
Orice site, indiferent ca este magazine online sau nu, are nevoie de un domeniu. Acesta va costa probabil aproximativ 10 dolari pe an.
Hostingul
Hostingul ieftin pentru un site are in general costuri ce pornesc de la 60 de euro pe an, insa la acest pret vei avea probabil un site destul de lent, iar asta iti va pune bete in toate daca vrei un ranking mare. Daca vrei un hosting de buna calitate si rapid pentru un site de eCommerce, va trebui sa te astepti sa platesti undeva la 450 de euro pe an. Sau poti opta pentru un server dedicat, la aproximativ 400 de euro pe luna si vei avea astfel cel mai rapid site cu putinta.
Cat costa marketingul pentru un site de eCommerce?
In functie de concurenta pe cuvintele cheie, poti petrece 8 ore pe saptamana timp de luni intregi incercand sa ajungi in varful rezultatelor Google.
Timpul neceasr pentru scrierea de bloguri guest este de trei ore pe saptamana.
Costurile pentru promovarea produsului prin intermediul influencerilor din social media poate incepe de la cateva zeci de euro si ajunge pana la cateva mii, in functie de influencer.
Costurile pentru reclamele per click pe Google si in social media depind de costul per click. De exemplu pentru a vinde un produs de 100 de euro probabil ca va trebui sa cumperi 33 de click-ri, inmultit cu 2 euro per click inseamna 66 de euro investiti in reclama pentru un produs de 100 de euro. Asa ca… fa-ti temele cu grija! Iata de ce SEO este atat de important! Rankingul organic este cheia in acest business, mult mai mult decat iti imaginezi.
Atentie la confidentialitate
Ai grija sa nu renunti la divulgarea secretelor de business incercand sa economisesti la capitolul costuri. Vanzarea pe Ebay, Amazon sau Etsy permite ca datele legate de clienti si de vanzari sa fie vazute si de catre alte persoane.
Site-ul tau de eCommerce este omul tau de vanzari 24 din 24
Daca ai plati o persoana de vanzari prea putin, nu ai avea rezultate atat de bune ca cele obtinute de un angajat care este platit mai bine si care are si comision din vanzari. La fel se intampla si in cazul unui site web.
Nu exista site-uri de eCommerce GRATUITE, toate costa timp
Pentru a construi orice fel de site este nevoie de timp. Costul acestui timp este cheia catre costul unui site. Cu totii avem un timp limitat, astfel ca vin si intreb: “ai 200 de ore libere pe care sa le cheltui pe un site?”. Probabil ca ai! Daca este asa, aminteste-ti ca trebuie sa dai o valoare acestui timp.
In concluzie
Cea mai ieftina solutie este un magazin Saas in care platesti o taxa lunara si un comision din vanzari. Va trebui sa construiesti site-ul 100% singur. Exista si dezavantaje ale acestei optiuni, desigur.
Cheltuie inteligent
Solutia inteligenta este sa construiesti un magazin “on premise” si sa iti angajezi un profesionist in materie de design pentru site-uri de eCommerce. Majoritatea profesionistilor care iti vor oferi un design bun si servicii ulterioare iti vor lua intre 100 si 300 de euro pe ora pentru a face asta, in functie de numarul de functii.
Cat costa?
Cat de mult te va costa? Pretul este dat de numarul de ore, inmultit cu pretul pe ora al dezvoltatorului cu care lucrezi. Daca ti se va da o suma aproximativa, “undeva intre 2500 si 10000 de euro” renunta la acei dezvoltatori, pentru ca nu fac decat sa iti dea un pret pe ghicite, nedocumentat. Nu exista loc de ghicit cand vine vorba despre eCommerce. Nu asa se lucreaza. Cu cat iei un pret mai mare pe ora in general, cu atat calitatea trebuie sa fie mai evidenta. Asadar, uita-te la portofoliile in materie de design de site-uri de eCommerce inainte de a cere o cotatie de pret.
Cauta site-uri semnate de ei dar care nu sunt in portofoliu
Foarte multe companii de design isi prezinta cele mai bune proiecte. Daca fac si designuri mai slabe si cu care nu se mandresc, trebuie sa ceri sa vezi si aceste proiecte. Poate ca acel client a insistat pe un anume tip de design insa chiar si asa, trebuie sa vezi.
Cere referinte
Contacteaza cativa dintre clientii din domeniul eCommerce cu care compania pe care iti doresti sa o angajezi a mai lucrat si cere-le referinte despre ei.