Exista 19 sisteme active de ranking importante, pe care Google le utilizeaza pentru a organiza informatiile in functie de relevanta, de utilitate si de accesibilitate. Aceste sisteme de ranking functioneaza in sincronizare cu alte procese Google din culise, incercand sa garanteze ca o cautare pe Google ofera cel mai bun raspuns la interogarea utilizatorului si in cel mai scurt timp. Ele lucreaza mana in mana pentru ca Google sa fie cat mai usor de folosit, cat mai util si mai intuitiv. Iar aceasta nu este o sarcina usoara.
Din cele 19 sisteme de ranking functionale, exista 5 care se detaseaza si pe care profesionistii din domeniul Optimizarii pentru Motoarele de Cautare (SEO) trebuie sa le inteleaga mai bine. Aceste sisteme de ranking sunt fascinante si au contat foarte mult in a ajuta Google sa se adapteze si sa inteleaga obiceiurile de cautare ale utilizatorilor.
Ce este un sistem de ranking si cum difera el de un update?
Google a lansat recent un ghid pentru sistemele de ranking Google Search, iar diferenta notabila se refera la modul in care este folosit ceea ce s-ar numi traditional un “update”. In trecut, aproape fiecare modificare era etichetata drept „update” – inclusiv adaugarea unui sistem de ranking la Search.
Mergand inainte, “update-urile” vor face acum referire la schimbari unice ale algoritmului si la diverse procese Google, in timp ce termenul “sistem de ranking” va face distinctia fata de sistemele care functioneaza continuu.
Pentru a reformula distinctia, pe 5 decembrie, Google a lansat cateva “update-uri” la sistemul sau cel mai recent de ranking al continutului util. Desi schimbarile sunt facute la si in cadrul sistemului de ranking al continutului util, sistemul existent continua sa functioneze, desi cu ajustari si imbunatatiri ale procesului.
Desi poate parea usor vag, distinctia serveste la separarea numeroaselor update-uri si schimbari ale Google, si inseamna ca cei care lucreaza in SEO ar trebui sa acorde o mai mare atentie oricaror schimbari noi in Google Search descrise ca sisteme de ranking noi, adaugate sau retrase. De asemenea, inseamna ca orice update-uri facute sistemelor de ranking existente pot informa mai bine marketerii cu privire la punctele in care site-urile pot simti un impact mai mare si cu privire la aspectele pe care Google pune accent.
In SEO, informatia este esentiala si de aceea am ales mai jos cele cinci sisteme de ranking despre care credem ca sunt atat fascinante cat si emblematice pentru ceea ce ne spune cele mai multe lucruri despre prioritatile Google.
Cele mai fascinante 5 sisteme de ranking Google
1. BERT
„Bidirectional Encoder Representations from Transformers” sau BERT, este un sistem AI care intelege ca intr-o interogare Google Search conteaza si secventa cuvintelor, nu doar cuvintele in sine. Cu BERT, Google Search poate intelege intentia din spatele combinatiilor si tiparelor de cuvinte si poate oferi rezultate mai bune pe baza acestei intentii. De la adaugarea sa in 2019, a existat o incredere foarte mare in BERT ca va acorda o atentie deosebita cuvintelor si prepozitiilor mici care inconjoara un cuvant cheie, ignorate anterior, si ca va descifra cu mai multa acuratete ceea ce cauta exact utilizatorii.
2. Helpful Content
Sistemul de ranking al continutului util, care a fost lansat initial la sfarsitul lui august 2022 si care este actualizat din nou chiar acum, isi propune sa recompenseze site-urile care ofera continut util si original ce plaseaza utilizatorii pe primul loc inaintea rankingului cuvintelor cheie.
Acesta este raspunsul Google la dominatia site-urilor agregate in rezultatele cautarilor, pentru ca sistemul de continut util acorda prioritate continutului original, targetat, care raspunde la intrebari si ofera informatiile cautate de utilizatori si nu o serie dezorganizata de continut scurt si inutil, conceput doar pentru ranking. In SEO este usor sa lucrezi cu maximul de cuvinte cheie intr-un continut, dar sistemul de ranking al continutului util recompenseaza abordarea opusa, oferind un impuls continutului care se mentine la subiect si ofera o experienta mai buna pentru utilizator.
3. MUM
Modelul Unificat Multitask – sau MUM – este similar sistemului BERT in privinta faptului ca este un sistem AI, dar este mult mai puternic si inca nu si-a atins potentialul maxim. MUM intelege peste 75 de limbi diferite si poate extrage inteles din texte, imagini si continut video. MUM poate identifica daca imaginile/video-urile au legatura cu obiectivul sau intentia unei pagini anume. Este un sistem de ranking care ajuta Google sa identifice daca o imagine adauga un plus de utilitate unui continut sau daca este un element de estetica vizuala prezent doar pentru aspect.
4. Page Experience
Sistemul Page Experience suna destul de clar, insa exista multi factori care conteaza atunci cand vorbim despre “o experienta pozitiva a paginii”. Acest sistem de ranking Google analizeaza viteza paginii, adaptabilitatea la mobil, anunturile intercalate (pop-up-urile enervante), daca o pagina ofera sau nu confidentialitatea adecvata si Core Web Vitals. Toate aceste elemente pot influenta experienta utilizatorului pe un site, iar o experienta slaba pe o pagina poate duce la o scadere a rankingului.
5. RankBrain
RankBrain a fost primul sistem de ranking al Google bazat pe Inteligenta Artificiala, implementat inca din 2015, si continua sa fie esential pentru intelegerea de catre Google a modului in care sunt legate cuvintele si conceptele. La fel ca si in cazul BERT, ideea care sta la baza RankBrain este ca diferitele asocieri de cuvinte pot avea semnificatii complet diferite. Scopul RankBrain este de a completa golurile atunci cand un utilizator cauta ceva, extragand informatii de pe web pentru a deduce sensul sau o idee despre ceea ce cauta utilizatorul. De exemplu, daca cineva ar cauta numele unui „leader”, in functie de ceea ce a urmat dupa sau de ceea ce a precedat termenul „leader”, RankBrain ar oferi rezultate foarte diferite. Folosit singur, termenul „leader” este vag, dar atunci cand este asociat cu cuvinte care indica fie o anumita tara, fie o anumita afacere, sistemul RankBrain ajuta Google sa ofere rezultate concentrate pe ideea sau pe conceptul cautarii initiale a utilizatorului.
Aceste cinci sisteme de ranking Google sunt unele dintre cele mai fascinante dintre cele 19 active. In afara de acestea, sistemele de detectare a spamului si cele care pun accent pe experienta oferita de pagina sunt si ele esentiale pentru intelegerea prioritatilor Google in a decide daca un continut anume merita sa aiba un ranking bun in cautarile organice. Pentru a afla tot ce se poate despre sistemele de ranking folosite de Google, asigura-te ca citesti si ghidul Google in acest sens.
Sursa: https://www.jumpfly.com/blog/the-5-most-fascinating-google-ranking-systems/