Social Media este inca un subiect tabu pentru marketeri
Majoritatea cartilor care trateaza subiectul Social Media nu ofera suficiente informatii companiilor care sunt inca reticente cu privire la acest subiect. In ciuda super mediatizarii subiectului, multe din companii nu au integrat Social Media in strategia de afaceri sau nu o fac in mod adecvat si in deplina cunostinta de cauza.
Companiile inca nu vad cu ochi buni Social Media (bloguri, retele de socializare, Youtube) in principal din cauza transferului de putere catre client. Nevoia de implicare a clientilor in activitatea companiilor a atins un nivel alarmant pentru unele firme, acestea nefiind pregatite sa cedeze controlul.
Revolutia Social Media
Inainte sa existe Social media, online-ul a adus o echilibrare a puterii de decizie in ceea ce priveste produsele/serviciile companiei. In momentul in care clientii au inceput sa compare preturile produselor cu ajutorul internetul si sa sesizeze diferentele existente pe aceleasi categorii, companiile au trebuit sa tina cont de feedbackul primit.
Cand vorbim de Social Media trecem de la simpla implicare a clientilor in activitatea companiei la cedarea efectiva a controlului asupra brandului.Clientii incep sa iti defineasca brandul. Se trece de la marketingul traditional in care mesajul este controlat de companie la cel viral, a carui calitate si acuratete variaza.
Clientii stabilesc in ce mod iti vor folosi produsul, ajungand la moduri pe care nu ti le-ai fi imaginat, sau dorit. Oricine poate avea o opinie asupra produsului/serviciului tau. Social Media a adus o noua provocare pentru companii, si anume a reactiilor care nu mai pot fi controlate.
De ce nu e Social Media lupul cel rau?
Consumatorii au puterea de a se exprima liber de multe ori chiar in detrimentul imaginii companiei. Important este felul in care raspunzi acestor reactii. O critica nu are intotdeauna un efect negativ, daca raspunsul oferit de reprezentantii companiei este unul corespunzator: trebuie sa arati cat de important este pentru tine sa vii cu solutii la problemele pe care le intampina clientii.
Ajungem sa intelegem cum oricine poate fi marketer sau om de de vanzari. Social media creaza oportunitatea ca un client multumit, care a avut o experienta placuta legata de produsele/serviciile companiei, sa influenteze la randul lui alte persoane prin acest mediu.
Exista in mediul online o serie de lideri de opinie care se manifesta pe blogurile personale sau in retelele de socializare si pe care multe companii incearca sa ii momeasca in a „pune o vorba buna” pentru ele.
Daca vor invata sa maximizeze partile pozitive ale Social Media si sa controleze partile negative, e posibil ca nivelul reticentei companiilor fata de acest subiect sa scada treptat. Important este sa fie constientizat un lucru: Integrarea Social Media in strategia de afaceri a oricarei companii este inevitabila. Nu trebuie sa fii om de specialitate ca sa intelegi amplitudinea fenomenului social si oportunitatile pe care le poate oferi.