Peisajul marketingului este unul zgomotos. Canalele traditionale de marketing prin social media, e-mail si display marketing sunt in declin, astfel ca este dificil sa iesi in evidenta. E greu sa fii cu un pas inaintea preferintelor in schimbare ale clientilor in ceea ce priveste implicarea. Iar daca poti atrage atentia unui client, cum ii oferi ceva diferit, care sa-l faca sa doreasca sa interactioneze cu tine si sa cumpere de la tine?
Un studiu efectuat pe 400 de marketeri B2C pentru raportul State of B2C Conversational Marketing, a relevat ca marketerii vad canalele traditionale ca fiind in declin, din cauza suprasaturatiei, limitarilor legate de confidentialitate si comportamentelor in schimbare ale consumatorilor – insa ei reusesc sa atinga succesul prin noi canale.
Canalele in cadere si provocarile legate de confidentialitate solicita abordari noi
Multi oameni nu mai reusesc sa atinga succesul asa cum o faceau altadata. Devine din ce in ce mai greu sa iesi in evidenta in fluxurile de stiri aglomerate si in inbox-urile pline ochi in aceasta perioada, iar agentii de marketing simt presiunea. Oamenii vad cum canalele lor de marketing digital intra in declin, cea mai mare scadere fiind inregistrata de retelele de socializare. Alte canale de top aflate astazi in declin sunt marketingul prin influenceri, marketingul prin e-mail si marketingul prin SMS.
Nu doar atragerea atentiei publicului pe diverse canale este o provocare. Inmultirea preocuparilor clientilor cu privire la colectarea datelor si la confidentialitate a condus la aparitia si popularitatea recenta a reglementarilor precum GDPR si CCPA, update-uri de confidentialitate ale sistemului de operare precum iOS 14 si browsere terte care blocheaza cookie-urile. Toate acestea limiteaza cantitatea si tipul de informatii care pot fi colectate despre clienti. 6 din 10 agenti de marketing spun ca aceste reglementari reduc eficienta tacticilor lor de marketing si ii forteaza sa gaseasca noi cai de a invata despre clientii lor.
Per ansamblu, marketerilor de astazi le este mai dificil sa interactioneze cu clientii si sa faca noi conversii din cauza acestor canale aflate in declin si a restrictiilor legate de colectarea datelor.
Provocarile legate de atribuire fac, de asemenea, dificil ca marketerii sa stie daca eforturile functioneaza. Specialistii in marketing spun ca retentia clientilor existenti si generarea unui numar mai mare de vanzari din partea acestora devine si ea mai dificila.
Este din ce in ce mai greu sa captezi atentia clientilor care navigheaza prin fluxuri de stiri si postari aglomerate. Ceea ce nu inseamna, desigur, ca marketerii nu ar trebui sa mai foloseasca aceste canale. Pur si simplu trebuie sa gaseasca noi modalitati de a obtine maximum de beneficii din acestea.
Continua mersul normal al afacerilor
O modalitate de a amplifica interactiunea cu clientii este sa iti continui activitatea ca de obicei si sa faci ajustari si update-uri ale abordarilor actuale. Aceasta include continuarea campaniilor pentru atragerea de trafic catre site-ul web pe retelele de socializare, in search, e-mail si display. Investeste insa si resurse tehnice pentru a crea experiente mai bune pe site-ul mobil, astfel incat clientii sa poata gasi mai usor ceea ce au nevoie.
In plus, configureaza cookie-uri first-party si proiecteaza solutii de etichetare pe server pentru a reduce impactul restrictiilor de date pentru tracking si atribuire.
Ia in calcul noi abordari
Din tot timpul pe care oamenii il petrec zilnic pe device-uri mobile, 44% este alocat aplicatiilor de mesagerie sau retelelor de socializare. In conditiile in care clientii isi petrec zilnic timpul cautand branduri noi si conversand cu prietenii si familia, de ce nu ar putea avea si companiile conversatii si cu ei? Marketingul conversational este o alta abordare pe care marketerii o pot lua in considerare atunci cand cauta noi modalitati de a interactiona cu clientii.
Invita clientii intr-un schimb de mesaje prin intermediul functiilor de mesagerie ale aplicatiilor pe care le folosesc in fiecare zi si adreseaza-le intrebari pentru a-i ghida catre produsele sau serviciile pe care le cauta. Aceasta abordare ofera o solutie in fata regulilor tot mai stricte legate de date si in fata preocuparilor legate de confidentialitate, pentru ca te ajuta sa colectezi informatii direct de la clienti. Colectarea informatiilor oferite nu te ajuta doar sa afli mai multe despre ei, ci te poate ajuta si sa personalizezi ofertele pentru acestia in viitor si sa iti antrenezi mai bine inteligenta artificiala pentru interactiuni mai intuitive.
Pentru a incepe tranzitia catre o abordare de acest fel, identifica situatiile de utilizare – vanzarea sau generarea de lead-uri, de pilda. Alege apoi canalele de mesagerie potrivite pentru aceste situatii si pentru publicul tau si identifica punctele de intrare potrivite pentru fiecare. Pasul urmator este sa creezi un chatbot cu personalitate si sa folosesti inteligenta artificiala conversationala pentru a te asigura ca invata in continuare, pe masura ce interactioneaza cu publicul tau. In final, continua sa iterezi si sa optimizezi canalul conversational si inteligenta artificiala, odata cu extinderea pe canale si piete noi.
Investeste in personalizare
Pentru ca astazi clientii cauta experiente personalizate cu brandurile, o alta abordare este investitia in instrumente de personalizare a site-urilor web si surse alternative de date pentru a identifica mai bine utilizatorii si a le oferi experiente personalizate. Specialistii in marketing pot folosi sondajele post-achizitie pentru a afla cum invata oamenii despre brandul tau, iar tu iti poti construi raportarea de atribuire din acest tip de feedback direct.
In concluzie
Pentru marketerii de astazi, provocarile sunt numeroase: canale in declin, reglementari tot mai stricte privind datele, schimbarea preferintelor clientilor si multe altele. Insa exista si oportunitatea de a depasi aceste provocari.
Marketerii care cauta noi abordari pentru a interactiona cu clientii ar trebui sa fie acolo unde sunt si clientii lor si pe platformele pe care acestia le folosesc zilnic.
In plus, marketerii trebuie sa se gandeasca la modalitati de a-si personaliza ofertele pentru clientii lor, in loc sa umple pur si simplu internetul cu anunturi personale. Atunci cand incerci sa determini ce canale trebuie sa utilizezi pentru a interactiona cu clientii, ia in calcul si metodele care pun confidentialitatea in prim plan.
Si, in general, daca metodele vechi nu mai sunt eficiente, gandeste-te in mod creativ si strategic la moduri noi de a te conecta cu clientii.