Odata cu evolutia marketingului, evolueaza si limbajul pe care il folosesc specialistii in domeniu. La fel ca multe industrii, si marketingul “se face vinovat” pentru folosirea excesiva a unui jargon si a unor acronime care ii fac pe clienti sa se simta confuzi.
Iata doi termeni care produc adesea confuzie: SEO si SEM – ambii acronime si folositi adesea in acelasi sens, fara o intelegere clara a diferentelor dintre ei si a punctelor in care sunt asemanatori si inruditi.
SEO este o parte a SEM?
Ce componente sunt incluse in SEM?
SEO-ul organic nu este cea mai buna abordare pe termen lung?
In cele ce urmeaza vei gasi explicatii pentru toate aceste probleme, insa un lucru e clar: cele doua concepte au o relatie simbiotica, iar atunci cand ambele sunt speculate la potentialul lor deplin, iti pot aduce rezultate excelente de marketing.
SEO si SEM – Definitii, diferente si strategii
Daca trebuie sa incepem cu definitiile, iata cele mai simple definitii elementare:
SEO este o strategie organica pentru cautare.
SEM este o strategie platita pentru cautare.
Da, sunt doua strategii diferite, dar strans legate intre ele, si care trebuie incluse ambele in arsenalul de marketing online al companiei tale. De fapt, ai nevoie de SEO pentru a face SEM in mod adecvat.
Scopul Optimizarii pentru motoarele de cautare (SEO) este acela de a a creste numarul de vizitatori de pe site prin imbunatatirea pozitiei site-ului in cadrul rezultatelor returnate de un motor de cautare. Acest lucru se face prin optimizarea continua a site-ului pentru a se clasa mai sus.
Pentru ca Google schimba in mod constant algoritmii, tacticile SEO se schimba si ele mereu. Chiar si asa, un lucru ramane stabil: SEO este alcatuit din strategii „on-page” si „off-page”, pe care le vom detalia mai jos.
Marketingul pentru motoarele de cautare (SEM) implica obtinerea de trafic pe site prin utilizarea de reclame platite, pentru a creste vizibilitatea respectivului site pe motoarele de cautare. Insa strategia de reclama si targetare trebuie sa se alinieze cu cuvintele cheie care se potrivesc cu cautarile cumparatorilor aflati in targetul tau, permitand astfel reclamelor sa apara in paginile relevante ale rezultatelor motorului de cautare (SERP).
Anunturile platite ofera companiei posibilitatea de a mari vizibilitatea pentru pagini, landing page, articole de blog si multe altele. In concluzie, marketerii care utilizeaza SEM trebuie sa foloseasca atat SEO – pentru strategia cuvintelor cheie si pentru un continut de inalta calitate -, cat si reclame pay-per-click (PPC) pentru a targeta potentialii cumparatori si pentru a genera trafic. Deci, da, SEO este o componenta a SEM.
Strategii SEO on-page
- Optimizarea meta datelor – integreaza cuvinte cheie targetate in tag-ul de titlu, meta descriere, heading tag, taguri ALT pentru imagini.
- Optimizarea textului din pagina (bine scris) – se bazeaza pe gasirea cuvintelor cheie strategice.
- URL-uri simple, bine formatate pentru pagini, cu cuvinte cheie selective.
- Optimizarea vitezei paginii.
- Integrarea in continut a partajarii pe social media.
- Link building intern cu ajutorul cuvintelor cheie targetate si prin evitarea textului generic.
- Optimizarea continutului pentru snnipet-urile incluse, ce raspund rapid la o interogare; pot fi definitii, liste, tabele, pasi.
Strategii SEO off-page
- Link building – atragerea si obtinerea unor link-uri inbound de calitate; backlink-urile contribuie la cea mai mare parte a strategiei de SEO off-page.
- Semnalele din social media – cresterea traficului catre site cu ajutorul postarilor din social media.
- Bookmarkingul social – util pentru a atrage atentia cu ajutorul unor site-uri precum
Reddit, Digg si MIX. - Linkuri din comunitati specifice domeniului – pentru a atrage publicul tinta.
- SEO local – ajuta companiile sa isi promoveze produsele si serviciile catre clientii locali
Creand continut valoros si de calitate, pe care publicul tinta il considera util, vei reusi sa iti stabilesti autoritatea in timp, ceea ce va duce la cresterea traficului organic pe site, la mai multe oportunitati pentru linkuri inbound si, cel mai important, la mai multe conversii.
Fii atent la aceste tactici de optimizare on-page si off-page, pentru a fi sigur ca paginile site-ului tau (inclusiv landing page) si articolele de blog sunt optimizate pentru cautare.
Strategii SEM (marketing prin motoarele de cautare)
Google Ads este de departe cea mai populara platforma de hosting pentru reclamele de pe motoarele de cautare. Te poti gandi insa si la alte variante, asa cum sunt reclamele pe Bing, reclamele pe Yahoo search, si reclamele sponsorizate Amazon pentru domeniile potrivite. Daca ai o piata tinta in China, poti folosi si reclame pe Baidu.
Indiferent de platforma pe care alegi sa iti cheltui bugetul pentru marketing pe internet, exista cateva strategii esentiale pentru o strategie SEM de succes:
- Lanseaza campanii publicitare gandite pentru un anumit public.
- Creaza grupuri de reclame care constau in variatii de cuvinte cheie targetate.
- Scrie reclame relevante utilizand aceste cuvinte cheie selective.
- Stabileste un buget pentru publicitate.
- Monitorizeaza parametri precum clickurile, afisarile, ratele de click si costul mediu per click.
- Creaza segmente de public pentru retargetare.
- Dezvolta reclame in social media gandite pentru retele adecvate, cum ar fi LinkedIn.
Exista si alte aspecte de care trebuie sat ii cont atunci cand lansezi si intretii o campanie eficienta de reclame platite pe motoarele de cautare, insa cele sapte de mai sus sunt deosebit de importante pentru orice incepator.
Daca vrei sa-ti stimulezi eforturile SEM pentru a veni in completarea optimizarii organice pe moroarele de cautare, nu trebuie decat sa arunci o privire pe Google Ads .
Care este mai buna? Ce ar trebui sa folosesti, SEO sau SEM?
Dupa toate cele discutate mai sus, probabil ca ai inteles ca aceasta este o intrebare capcana. SEO este o componenta a SEM; o baza de pornire, practic. Nu poti avea o strategie SEM de succes fara SEO, asa ca nu se pune problema ca una dintre ele sa fie mai buna decat cealalta. De asemenea, probabil ca ai inteles deja pana in acest punct ca nu poti folosi SEO si SEM ca sinonime.
Concentreaza-te intai pe SEO
SEO pune bazele SEM printr-un continut bine optimizat, pe care potentialii clienti si clientii existenti il considera util. Fara landing page-uri, pagini web si continut de blog optimizate pentru cautare, eforturile SEM nu vor avea succes, din cauza calitatii slabe. Obtinerea vizibilitatii in paginile cu rezultate ale motorului de cautare (SERP) va fi, astfel, destul de dificila.
Optimizarea organica pentru motoarele de cautare contribuie la stabilirea credibilitatii in cautari, dar este important sa creezi in mod constant continut de calitate si sa il promovezi pe retelele sociale si pe alte canale de distributie si de promovare a continutului. Cu alte cuvinte, trebuie sa existe un motiv pentru care oamenii sa te considere demn de vizitat.
Cand sa te concentrezi pe SEM?
Esti pe punctul de a-ti lansa site-ul companiei si vrei sa creezi o amprenta initiala in online pentru a-ti promova produsul sau serviciul? Probabil ca vei avea nevoie de vizibilitate imediata in cautari, pana cand iti vei putea construi credibilitatea organica. Cu o campanie strategica PPC, vei putea realiza acest lucru.
Desigur, nu te poti baza doar pe PPC pe termen lung. Trebuie sa creezi continut excelent, cu care vizitatorii vor dori sa interactioneze odata ce ajung pe site-ul tau.
Evalueaza ce este mai potrivit pentru nevoile tale specifice, dar asigura-te ca intelegi pe deplin diferentele dintre SEM si SEO si modul in care iti poti sustine eforturile in viitor.