Am ajuns din nou in acel moment al anului in care privim cu totii catre trendurile digitale si oportunitatile pentru anul care sta sa inceapa. Bineinteles, leaderii Google din Europa, Orientul Mijlociu si Africa (EMEA) privesc si ei inainte si au si predictii cu privire la principalele trenduri de marketing ce vor contura anul 2022.
Fii pregatit de schimbari in modul in care industria abordeaza campaniile incluzive de marketing, continutul “cumparabil” si multe altele. Iata la ce trebuie sa te astepti anul viitor.
1. Identitatea este intersectionala
Pandemia a evidentiat, iar uneori chiar a intensificat inegalitatile structurale. Iar in acest context, oamenii se asteapta tot mai mult ca brandurile sa adopte o abordare mai nuantata a diversitatii, echitatii si incluziunii. Pentru a fi cu adevarat reprezentativ, trebuie sa intelegi numeroasele identitati care conteaza pentru oamenii de pe piata ta si sa faci eforturi la un nivel extrem de local.
Cu alte cuvinte, va trebui sa recunosti ca identitatile oamenilor sunt intersectionale. Fiecare persoana are propriile sale experiente unice legate de discriminare si de oprimare si trebuie sa ne gandim la orice i-ar putea marginaliza pe oameni. De asemenea, se poate suprapune si faptul ca oamenii nu sunt definiti de o singura caracteristica.
Probabilitatea de a se conecta cu brandul tau este mai mare daca oamenii simt ca sunt reflectati intr-un mod nuantat: nu este vorba despre presupuneri cu privire la identitatea lor, ci despre experientele si perspectivele lor concrete si nuantate.
Pentru a dezvolta aceasta abordare in 2022, porneste de la analiza a ceea ce inseamna identitatea pe piata ta. Apoi, include ceea ce ai aflat in fiecare etapa a procesului creativ, inclusiv actualizarea limbajului si a design-urilor pe care le utilizezi. Creaza campanii reprezentative si accesibile si tine cont ca oamenii se schimba si evolueaza pe masura ce apar experiente, nevoi si interese noi. Diversitatea, echitatea si incluziunea sunt un proces continuu in marketing si nu exista linie de sosire.
2. Intelegerea corecta a intimitatii conteaza si va conta intotdeauna
Oamenii fac mai multi pasi decat inainte pentru a-si proteja intimitatea in mediul online, 73% dintre ei spunand ca folosesc servicii online care promit o protectie ridicata a datelor – de pilda e-mailurile criptate si motoarele de cautare care protejeaza confidentialitatea.
In acelasi timp, stim si ca datele sunt necesare pentru a oferi consumatorilor informatii utile si reclame relevante. Datele ajuta la construirea mesajelor semnificative si memorabile, care imbunatatesc experienta online si care permit in acelasi timp agentilor de marketing sa ajunga la clientii potriviti si sa le depaseasca asteptarile.
In 2022, marketerii trebuie sa se concentreze pe construirea unei strategii de protectie a datelor, care sa puna clientii pe primul plan. Cu alte cuvinte, regandirea metodelor de masurare a audientei si de a ajunge la aceasta, astfel incat oamenii sa simta ca detin controlul si ca sunt capabili sa gestioneze datele pe care le partajeaza.
Exact asta a facut E.ON, unul dintre cei mai mari furnizori de electricitate si gaz din Europa, cu instrumente precum Google Analytics 4 si Global Site Tag, care au ajutat compania sa obtina o imagine mai completa despre publicul sau, dar pastrand totusi confidentialitatea utilizatorilor.
Construirea increderii se face in timp. Iar agentii de marketing pot incepe sa construiasca fiind deschisi si sinceri cu privire la momentele si la modul in care colecteaza informatii personale, folosindu-le pentru a afisa reclame importante pentru clienti si oferind utilizatorilor control asupra datelor personale.
3. Masurarea: tine cont de decalaj(e)
Cercetarile arata ca 45% dintre directorii financiari (CFO) au refuzat sa finanteze (sau au facut-o doar partial) o anumita propunere de marketing pentru ca aceasta nu a demonstrat o traiectorie clara spre valoare. Pentru a strabate cu succes acest parcurs, ar trebui sa existe un singur proprietar de masuratori in cadrul fiecarui brand, care sa sprijine o abordare de la un capat la celalalt.
Iar “modelul branzei elvetiene” poate contribui la re-conectarea eforturilor de masurare la valoarea afacerii, folosind cateva layere pentru a obtine cel mai bun raspuns posibil.
De pilda, e posibil ca reclamele video sa nu determine conversii imediate, insa daca sunt facute bine, ele vor determina un consumator sa in calcul oferta ta. Atunci cand fac o cautare in mediul online, brandul tau va ajunge pe radarul consumatorilor si va fi mai probabil sa cumpere de la tine. Daca masori aceste eforturi independent, unul va parea o cheltuiala uriasa, iar celalalt va parea o reusita exagerata. Desi ambele evaluari sunt false, directorul financiar o va prefera cel mai probabil pe cea din urma.
Nu exista un instrument sau o abordare care sa ofere toate raspunsurile. Dar identificand un singur proprietar pentru a-i pune intrebarile adecvate si aplicand o abordare prin masurare in straturi, esti pe drumul cel bun catre eliminarea decalajelor.
4. Relevanta este la fel de importanta ca si reach-ul
Poate fi dificil pentru brandul tau sa se afle in complexul “messy middle” al unei calatorii de achizitie parcursa de un consumator. Pentru a iesi in evidenta in 2022, brandurile trebuie sa fie mai decise si mai intentionale cu privire la comunicarea valorii si scopului autentic. Trebuie sa creezi mesaje si experiente in concordanta cu brandul tau, dar si relevante pentru oameni si care le reflecta nevoile. In acest context relevanta este la fel de importanta ca si reach-ul.
Sprijinindu-se pe scopul lor si exprimand valoarea intr-un mod autentic si consistent, brandurile se pot conecta in mod semnificativ cu publicul si pot determina rezultate. Doua dintre companiile care inteleg bine acest trend sunt Sephora si Zara. Propunerea lor de valoare este clara: clientii stiu ce reprezinta aceste branduri si ce experiente ofera ele cu produsele pe care le vand. In fiecare implicare cu clientii, ele au un punct de vedere si il exprima in toate punctele de contact cu potentialii cumparatori.
Astfel, in 2022, este important ca brandurile sa se concentreze pe valoare si pe scopul autentic. Doar asa vor reusi sa se evidentieze in calatoria aglomerata a achizitiilor online.
5. Continutul “cumparabil”
Lumea shoppingului s-a schimbat. Vanzarile globale din e-commerce au crescut cu aproape 30% anul trecut si au aparut noi moduri de a face continutul online mai “cumparabil”. Oamenii pot achizitiona acum produsele direct din postarile din social media, cand se uita la serialele preferate sau in timp ce urmaresc continut YouTube pe televizoare conectate.
Povestile sunt esentiale pentru a crea continut din care oamenii vor sa cumpere. Reclamele eficiente trebuie sa fie ancorate in cadrul ABCD:
Atentie. Atrage atentia oamenilor si mentine-o, printr-o poveste captivanta.
Branding. Branduieste devreme, des si intens.
Conexiune. Ajuta oamenii sa gandeasca si sa simta ceva.
Directie. Cere-le oamenilor sa treaca la actiune.
Cercetarile arata ca reclamele care tin cont de factorii ABCD au probabilitatea de a creste cu 30% vanzarile pe termen scurt.
Atunci cand lucrezi la campaniile de marketing pentru 2022, ia in calcul cum poti face continutul cat mai bazat pe povesti, astfel incat sa fie mai cumparabil. Asigura-te ca ramai fidel brandului si afirmatiilor pe care le sustii. Iti poti exprima identitatea brandului in paralel cu optimizarea eficientei campaniei si reclamelor – poti fi un povestitor excelent si un vanzator excelent.
6. Atitudine ecologica fara efort
Marea majoritate a oamenilor spun ca sustenabilitatea este mai importanta acum decat inainte de pandemie. Iar oamenii se asteapta ca brandurile sa fie deschizatoare de drumuri pentru a face sustenabilitatea mai usor de gestionat in viata lor de zi cu zi. Cumparatorii au deja atat de multe de luat in considerare atunci cand fac achizitii, incat nu isi doresc un alt nivel de cercetare legat de sustenabilitate.
Brandurile pot face in asa fel incat acest proces sa fie cat mai lipsit de efort, incluzand beneficiile legate de sustenabilitate in alegerile pe care oamenii le fac deja. De pilda, au fost introduse optiuni eco-friendly pe Google Maps, ceea ce face ca rutele de calatorie sustenabile sa fie considerate default, in timp ce pantofii populari Stan Smith de la Adidas sunt facuti acum din poliester reciclabil.
In plus, marketerii pot arata oamenilor modul in care afacerea lor rezolva in fiecare zi problemele de sustenabilitate, precum reducerea deseurilor create de livrarile si retururile cumparaturilor. Oamenii sunt foarte constienti de acest aspect si exista chiar un trend in crestere pe YouTube in care oamenii se uita la clipuri video cu unboxing de paleti returnati.
E vremea sa faci solutiile sustenabile o parte din norma. Actualizeaza-ti mesajele si politicile pentru a arata care sunt actiunile pe care le intreprinzi – folosirea ambalajelor reciclabile (ca H&M de pilda), sau oferirea unor solutii pentru refill (ca Dove) – si fii transparent cu privire la ceea ce se intampla cu produsele returnate. E vremea sa livrezi sustenabil!