Partea “sociala” a social media a capatat noi dimensiuni in 2020, intr-o perioada in care pandemia COVID-19 a limitat oamenii la grupuri mici si i-a tinut departe de locatiile interioare.
Acest lucru a insemnat o trecere catre o si mai accentuata activitate pe retelele de socializare, si o schimbare a comportamentelor – in parte asteptata, in parte nu. Daca ai un cont de social media, probabil ca simti ca rotitele se invart pentru a te duce catre publicul adecvat.
Luand in caldul trendurile de anul trecut, vom discuta in cele ce urmeaza despre conceptele in care merita sa investesti, anticipand un angajament mai bun cu clientii intr-o perioada dificila cauzata de pandemie. Iata trendurile care ar putea fi viabile pentru 2021.
Comertul pe retelele de socializare a ajuns (in sfarsit!) la maturitate
Intrebarea despre rentabilitatea oferita de retelele de socializare a existat inca din zorii social media. Specialistii in marketing au dorit sa stie care este rentabilitatea publicitatii catre un public larg pe Twitter, fata de publicul TikTok.
In 2021, aceasta cursa va atinge noi culmi, pentru ca specialistii in marketing vor folosi tipuri mai variate de publicitate pe retelele de socializare, pentru a conecta produsele si serviciile cu clientii. Prin noile metode de cumparare din postari, story-uri si stream-uri live clientii pot actiona mai usor ca oricand folosind direct mesajul „cumpara acum”.
Comportamentul stay-at-home, amplificat in perioada pandemiei COVID-19, sustine acest mediu. 73% dintre repondentii unui sondaj Hootsuite, au spus ca obtinerea unui numar din ce in ce mai mare de clienti noi este cel mai important obiectiv in social media pentru 2021.
Ne putem astepta, astfel, ca managerii sa creeze strategii de comert in social media pentru companiile pe care le conduc.
Atentie la apelul public in sensul responsabilitatii platformei
Domeniul tehnologiei a fost consolidat in decursul anilor, insa oamenii de stinta si expertii din domeniu analizeaza daca platformele de social media controleaza prea mult din discursul public.
Facebook, de pilda, se confrunta cu o investigatie federala anti-trust care ar putea duce la separarea WhatsApp si Instagram astfel incat sa fie entitati diferite. Este putin probabil sa vedem o rezolvare in cursul acestui an, insa informatiile din media vor arunca o umbra asupra platformelor de socializare cu privire la influentele lor asupra societatii, la transparenta operationala si la ceea ce simt utilizatorii cu privire la experientele lor.
Companiile ar trebui sa monitorizeze platformele media pe care le folosesc pentru a-si urmari impactul asupra evenimentelor din lumea reala, pentru ca raspunsurile platformei pot si vor influenta modul in care clientii vad asocierea dintre companie si platforma.
Retelele de socializare se vor bate pe atentia (si pe bugetele comerciantilor)
Vorbim practic despre echivalentul amanarii unui meci fierbinte si extrem de anticipat. Fiecare platforma media – de la podcast la streaming – ofera un serviciu de publicitate, asa cum sunt serviciile sustinute de Spotify pentru a atrage podcasterii.
Asta inseamna ca o gama ametitoare de alegeri concureaza pentru atentia publicului obosit de pandemie si pentru atentia comerciantilor stramtorati financiar. Asteapta-te ca platformele de social media sa faca tot ce pot pentru a-ti dovedi ca mediul lor confera cea mai mare rentabilitate.
Brandurile traditionale calca pedala in social media (si acumuleaza castiguri)
Intr-un top 10, facut de eMarketer, al celor mai importanti retaileri din domeniul comertului electronic, retailerul de alimente Kroger si magazinul Target au aparut pentru prima data pe lista.
Capacitatea lor de a accelera comertul electronic este o parte a acestui succes (la fel ca si orientarea obiceiurilor de cumparare ale consumatorului catre alimente si bunuri pentru gospodarie in perioada pandemiei). Aceasta inseamna ca expunerea slab dezvoltata a retailerilor traditionali in social media si comert online, in comparatie cu cea a retailerilor care actioneaza exclusive in online, este un fenomen care incepe sa dispara treptat.
Este, asadar, un semnal ca unele branduri consacrate si retaileri devin din ce in ce mai obisnuiti sa trimita in mediul online mesaje eficiente pentru strategia lor.
Inca mai e timp pentru experiente AR captivante pentru clienti
Experientele captivante oferite prin intermediul tehnologiei realitatii virtuale (VR) si a realitatii augmentate (AR) au facut ca platforme de social media precum Snapchat sau Tik Tok sa fie mai distractive si mai atragatoare. In mod interesant, tot mai multi oameni au descoperit experiente fascinante ca urmare a conditiilor care i-au limitat sa ramana in case.
Pentru ca recuperarea dupa pandemie incepe sa fie resimtita peste tot, iar oamenii capata treptat increderea necesara pentru a merge in spatii publice, brandurile vor gasi oportunitati de a conecta experienta virtuala de experienta clientilor. Va aparea astfel promisiunea unui continut dinamic captivant, ce aduce valoare unui brand inovator.
Aceasta inseamna ca marketerii trebuie sa invete sa aprecieze comunitatile care dezvolta AR pentru mass-media creative.
Sa ne gandim de pilda la Snapchat. In cadrul evenimentului sau virtual Lensfest, desfasurat in luna decembrie, Snapchat a anuntat un fond de 3.5 milioane de dolari pentru investitia in creatorii si dezvoltatorii Snapchat Lens.
Aceasta comunitate foloseste instrumentul Lens Studio al Snapchat pentru a explora tehnologiile AR, astfel ca Snapchat este interesa de aceste Lenses create de comunitate pentru ca ele determina deja un mai mare angajament in randul utilizatorilor Snapchat.
Mentinerea imaginii de brand va continua sa fie o provocare
In 2020, brandurile s-au implicat in arena politica intr-un ritm din ce in ce mai pronuntat. Insa unele dintre ele au facut adevarate incursiuni intr-un proces numit newsjacking – folosirea stirilor pentru a cladi notorietate de brand – o actiune destul de riscanta.
Responsabilitatea brandului va ramane in prim plan in 2021 pentru ca problemele legate de dezinformare si de proteste publice vor continua. Marketerii vor avea doua misiuni, pentru ca responsabilitatea brandului sa fie cat mai eficienta:
1. Intelegerea grijilor sociale ale clientilor pe care ii curteaza.
2. Alcatuirea unui plan in avans, cu privire la cum si cand sa impartaseasca gandurile cu privire la anumite probleme, in asa fel incat imaginea de brand sa nu fie afectata.
Marketerii vor trebui sa analizeze care platforma de social media sustine cel mai bine responsabilitatea. Eliminarea dezinformarii a inceput deja cu Facebook, YouTube si Twitter care pun un accent din ce in ce mai mare pe suspendarea conturilor high-profile pentru incalcarile cadrului comunitar si re-evalueaza, pe de alta parte, aceste linii directoare.
Daca te ocupi de strategia de social media, vei avea nevoie sa evaluezi daca reclamele brandului tau pe o platforma anume apar cu continut daunator, eronat sau incendiar.
Adresarea catre publicul adecvat
Aparitia platformelor de social media de nisa, care gazduiesc un public cu scopuri precise, poate fi o perspectiva tentanta pentru un marketer. Dar, asa cum se intampla in cazul oricarei alegeri (de pilda, in cazul alegerii influencerilor cu care sa lucrezi), marketerii trebuie sa fie selectivi cu privire la platformele pe care se pot implica, pentru a fi siguri ca se conecteaza la baza de clienti dorita pentru vanzari pe termen lung. Altfel, brandul lor va avea parte de un dezastru de PR ingrozitor.
Simplificarea alegerilor de continut cu privire la postarile pe Twitter, Instagram si TikTok
In perioada de inceput a retelelor de socializar, oamenii au fost nevoiti sa invete elementele specifice fiecarei platforme, asa cum sunt like-urile sau tweet-urile, de pilda.
Astazi, insa, noutatea elementelor platformelor nu exista ca si functie distincta. Fiecare platforma poate adopta rapid o caracteristica anume – asa cum se intampla acum cu popularitatea Story-urilor (imagini sau video-uri grupate).
Asteapta-te sa te simti putin presat sa gestionezi continutul postat pe platformele consacrate. Fiecare dintre ele continua sa aiba diferite limite ce tin de dimensiune, astfel incat solutiile de management al continutului trebuie sa te ajute sa iti simplifici alegerile legate de social media, astfel incat sa vii cat mai eficient si corent in fata clientilor si potentialilor clienti.
Folosirea de Story-uri imagini si clipuri ca forma personala de exprimare
Este de la sine inteles deja ca videoclipurile sunt populare. Dar cum raspunsurile la pandemie au impins oamenii sa petreaca din ce in ce mai mult timp online, multe persoane folosesc video-urile scurte pentru creativitate, mergand de la provocari de dans pana la postari pe diverse functii ale retelelor de socializare precum Instagram Reels.
Marketerii vor trebui sa fie constienti de modul in care oamenii se exprima vizual si sa fie atenti la exemplele pe care le descopera, asa cum Ocean Spray a descoperit popularitatea utilizatorului de TikTok, Nathan Apadaca. Video-urile lui Apadaca band un suc de merisoare Ocean Spray cand se da cu skateboardul au fost virale pe TikTok.
Calitatea continutului in aceste situatii este masurata prin autenticitatea momentului, mai degraba decat prin calitatea productiei. Aceste momente vor transmite in 2021, in modul cel mai eficient informatia din gura in gura, in randul consumatorilor.