Comportamentul consumatorilor sociali

Comportamentul consumatorilor si modificarile aparute de la nasterea CRM-ului

Comportamentul consumatorilor este foarte diferit astazi fata de inceputul anilor ’90 cand s-a nascut conceptul de CRM. Din acest motiv, companiile trebuie sa isi adapteze strategiile de CRM in functie de nevoile si asteptarile in continua schimbare ale clientilor.

Exista in acest moment mai mult de 400 de milioane de utilizatori de Facebook care au in medie 130 de prieteni virtuali si mai mult de 65 de milioane de utilizatori de Twitter care vorbesc in timp real despre oricine/orice. Aceste numere ne ajuta sa ne facem o idee despre influenta retelelor de socializare asupra comportamentului consumatorilor in anul 2011.

Factorii care influenteaza comportamentul consumatorilor

Suntem familiari cu clasificarea facuta de „taticul” marketingului, Ph. Kotler, atunci cand se referea la factorii care influenteaza comportamentul consumatorilor, si anume:

  1. Factori personali: varsta, ocupatie, stil de viata, circumstante economice, personalitate si parere de sine
  2. Factori culturali: cultura, subcultura si clasa sociala
  3. Factori sociali: grupuri de referinta, familie, roluri si statusuri
  4. Factori psihologici: motivatie, perceptie, invatare, convingeri, atitudini

Retelele de socializare si cum influenteaza ele comportamentul consumatorilor

In momentul actual, dintre factorii sociali cu influenta incontestabila in comportamentul consumatorilor se remarca retelele de socializare. Avand in vedere vizibilitatea in crestere a tuturor actiunilor pe care le intreprind – aici incadrandu-se si obiceiurile de cumparare de produse, servicii – consumatorii nu isi mai „pemit” sa nu ia in calcul factorul social atunci cand iau o decizie de cumparare. Influenta retelelor de socializare a inceput sa fie atat de accentuata, incat afecteaza perceptiile, atitudinile, convingerile, motivatiile, stilul de viata si personalitatea consumatorilor. Mai exact, se simte influenta retelelor de socializare asupra factorilor personali si psihologici.

Facebook si Twitter – noii lideri de opinie care afecteaza comportamentul consumatorilor

In grupurile sociale clasice de care vorbea Kotler un rol cheie in influentarea comportamentului consumatorilor il au liderii de opinie. Cand vorbim de noile grupuri sociale- Facebook, Twitter- nu mai vorbim de grupuri restranse, numarul liderilor opinie/utilizator fiind mult mai mare. Puterea pe care o au retelele de socializare este mult mai pregnanta decat puterea fiecarui lider de opinie luat separat.

Ce ar trebui sa faca in continuare o companie dupa ce constientizeaza influenta incontestabila a retelelor de socializare asupra comportamentului consumatorilor? Trebuie in primul rand sa vada oportunitatile si sa incerce sa le valorifice. Informatiile obtinute din retelele de socializare trebuie integrate in baza de date deja existenta a companiei si folosite astfel incat insight-urile obtinute despre clienti sa fie de o acuratete mult mai mare.

Despre importanta acestor insight-uri in construirea strategiei de marketing nu cred ca mai are rost sa discutam, fiind evidenta…

 

Urmator

Submit a Comment