Diferenta dintre leadership si management
Care este diferenta intre management si leadership? Parerile sunt impartite. Daca e sa vorbim despre diferentele dintre leaderi si manageri, cea mai evidenta dintre ele se refera la cei care le impartasesc viziunea: in cazul managerilor vorbim de subordonati, in cazul leaderilor de adepti.
Cine spune ca poti fi un bun manager fara a fi si un leader adevarat sau ca poti fi un leader desavarsit desprins de problemele manageriale, greseste. Intr-adevar nu exista un semn de egalitate intre cei doi termeni, dar exista anumite caracteristici care se suprapun.
Leadership vs. Management. Runda 1: Managerii au subordonati.
Prin definitie, managerii sunt acele persoane carora li s-a incredintat responsabilitatea administrarii unei organizatii, cu autoritate in folosirea, combinarea si coordonarea resurselor umane, financiare, materiale si informationale in scopul obtinerii rezultatelor dorite.
Functiile de management: planificare, organizare, conducere, control si functia de personal implica existenta unor seturi obligatorii de abilitati caracteristice oricarui bun manager (abilitati tehnice,umane si conceptuale). Managementul creeaza un mediu propice pentru performanta companiei prin alocarea eficienta a resurselor si prin stabilirea unor reguli concrete si strategii in vederea atingerii obiectivelor.
Lucrul cu oamenii si atingerea scopurilor vizate nu ar putea fi realizate daca pe lista de calitati ale unui bun manager nu ar fi si aceea de bun leader. Un bun manager este cel care va stabili viziunea de functionare optima a unei companii dar implemetarea efectiva se va face de oamenii delegati de acesta. Subordonatii sunt cei care contribuie la aplicarea viziunii managerului, se implica in indeplinirea task-urilor si sunt motivati in mare masura de aspecte financiare (salariu). Asta nu inseamna ca singurele motivatii in randul subordonatilor sunt cele de ordin financiar, ci doar ca au o pondere importanta in setul motivational.
Leadership vs. Management. Runda 2: Leaderii au adepti.
Atunci cand vorbim de un leader/ leadership avem construita in cap imaginea unui om puternic, imaginea creatorului unei viziuni, a conducatorului carismatic. Leaderii sunt aceia care stabilesc o directie, creeaza o viziune, aliniaza oameni la viziunea lor si le amplifica angajamentul, motiveaza si inspira incontinuu.
Un bun leader nu are cum sa existe daca nu are si o serie de caracteristici proprii unui bun manager. De exemplu, un student care strange un grup de oameni pentru o excursie nu se va putea impune ca lider daca nu se va implica in problemele organizationale, de managament al excursiei: ce mijloace de transport se vor folosi, de cat combustibil va fi nevoie in cazul in care se va merge cu masinile personale/un autocar inchiriat, alegerea celor mai bune locuri de cazare (optime din punct de vedere al raportului calitate/pret) etc.
Adeptii unui leader nu au preponderent motivatii financiare insa sunt mai usor motivati daca, in plus fata de viziunea impartasita, au parte si de unele beneficii – de ordin financiar, legate de confort sau de orice alt ordin. De aceea este bine sa fie bifata si caracteristica de bun manager pe lista calitatilor necesare unui bun leader.
Am stabilit ca diferenta dintre leadership si management consta in atributele suplimentare pe care le are fiecare concept fata de celalalt. Exista insa destule caracteristici comune care le aduc destul de aproape ca inteles si ca atitudine…