Marketingul digital: trenduri pentru 2023

Care sunt trendurile digitale majore pe care e foarte probabil sa le vedem in 2023? Nimeni nu poate spune cu siguranta, insa bazandu-ne pe atenta observatie a trecutului recent si fara sa ne lansam in previziuni imprudente, putem oferi o perspectiva legata de unele dintre evolutiile posibile.

In cele ce urmeaza, vom incerca sa identificam trendurile ce ar putea caracteriza viitorul imediat al marketingului digital. In majoritatea cazurilor, acestea sunt fenomene care deja exista de cativa ani, dar care acum isi desfasoara potentialul deplin: curente mai mult sau mai putin subterane de marketing care par menite sa devina si mai diversificate si mai incluzive. Un marketing care nu este chiar acordat la imaginatia clientilor, dar care este totusi capabil sa se adreseze nevoilor lor complete.

Potrivit Marketing Insider Group, cele mai influente trenduri de marketing digital ce vor lua amploare in lunile urmatoare stau marturie pentru o reorientare catre toate aspectele legate de vizualizarea continutului si ele vor influenta in mod special experienta clientului si implicarea angajatului.
Putem adauga, de asemenea, in prealabil, ca pentru a reusi in alimentarea conversatiei cu clientii (dobanditi sau potentiali), marketerii vor trebui sa recurga la subiecte considerate relevante de catre publicul target, vor trebui sa evite simplificarile in targetarea pietelor emergente (de pilda pietele din Asia, care au crescut extrem de mult in ultimul deceniu si care se preconizeaza ca vor continua sa creasca si in urmatorul deceniu) sau in interactiunea cu grupurile culturale (asa cum se intampla in cazul extrem de curtatei si foarte adesea gresit intelesei GenZ).

Inainte de a detalia cu privire la trendurile de marketing digital care vor marca anul 2023, vom face unele introduceri astfel incat sa punem in context rolul automatizarii si sa oferim o idee cu privire la complexitatea problemei pe care o vom aborda.

Automatizarea ca si produs

Pasi pentru a crea o aplicatie mobila cu ideea ta inovatoare

Tehnologia care continua fara doar si poate sa vina cu solutii inovatoare va fi perceputa din ce in ce mai mult ca un factor facilitator si ca un instrument: mijloacele prin care brandurile se pot conecta cu oamenii. Dupa cei doi ani de “digitalizare fortata” pe care organizatiile i-au trait din pricina crizei din domeniul sanatatii, marketingul digital al anului 2023 va fi tot unul care se bazeaza pe automatizare. Insa elementul “uman” va fi tot mai central in cadrul unui ecosistem de comunicare in care tehnologia revine la a fi o comoditate in serviciul oamenilor (de la aplicatii de inteligenta artificiala pana la platforme de management al datelor, ca sa mentionam doar cele mai evidente expresii de astazi ale acestui imn al dezvoltarii tehnologice).

Bineinteles, va fi un marketing bazat pe date, care continua sa creasca dramatic, sporind in acelasi timp si complexitatea interpretarii. Dar sentimentul larg raspandit in randul insiderilor, sustinut de statistici, este ca trendurile de marketing digital pentru 2023 vor avea tot mai mult de-a face cu experienta subiectiva legata de branduri – fie ca vorbim despre consumatori sau personal – si din ce in ce mai putin de-a face cu uimitoarele efecte speciale ale universurilor paralele, virtuale sau augmentate (daca nu cumva vor satisface, asa cum vom vedea, apetitul uman pentru gaming).

Revenirea complexitatii

Definitia a ceea ce consideram „marketing” nu este niciodata definitiva, ci variaza pe masura ce pietele, companiile si consumatorii se schimba. Este un concept care astazi a depasit orizontul ingust al reclamelor, al tacticilor de vanzare si al activitatilor de construire a unei imagini corporate pur „orientata catre exterior”. Prin urmare, atunci cand vorbim despre tendintele din marketingul digital, trebuie sa luam in considerare modul in care companiile au evoluat astazi. Ele inglobeaza in acelasi timp atat activitati productive, cat si comunitati sociale, care sunt compuse din suprastructuri tehnologice si culturale si care prospera sau esueaza in functie de capacitatea lor de a fi recognoscibile, memorabile, convingatoare si de nivelul de colaborare obtinut intre diferitele departamente, care la randul lor sunt compuse din fiinte umane cu vieti multidimensionale.
Tendintele de marketing digital din 2023 reflecta aceasta complexitate. Le vom lua in discutie intai pe cele care ofera cele mai interesante perspective de dezvoltare.

1. Gamificarea si metaversul

Primul trend imposibil de subestimat din marketingul digital este gamificarea, o tendinta care contamineaza sectoare foarte diverse. Experimentarea cu noi limbaje imprumutate din lumea divertismentului poate parea o miscare riscanta, dar care se poate dovedi incredibil de plina de satisfactii, mai ales pe termen lung. Motivul este ca deschide un canal de comunicare cu generatiile mai tinere de consumatori, despre care se stie ca sunt mai misteriosi si mai greu de prins.
Piata globala de gaming, care a crescut cu 26% intre 2019 si 2021, potrivit PwC, are acum o valoare de peste 198 de miliarde de dolari si se preconizeaza ca va creste pana la aproape 340 de miliarde de dolari pana in 2027, potrivit Mordor Intelligence.

In concordanta deplina atat cu premisele tehnologice, cat si cu lumea jocului virtual, metaversul este locul in care companiile spera sa intercepteze Gen Z si Gen Alpha si, intr-o masura mai mica, generatia Milenialilor. „Metaversul” se refera in mod generic la un spatiu virtual in care oamenii se intalnesc, se joaca, socializeaza, fac cumparaturi si asa mai departe. Pentru unii, construirea unui univers prin integrarea diferitelor lumi de joc, ar permite realizarea tranzitiei de la era internetului – Web2 – la o era ulterioara – Web3 – si patrunderea pe un taram mitic, unde regulile jocului inca mai trebuie scrise, iar oportunitatile de marketing trebuie descoperite.
Daca trecem de la un plan abstract la unul in mod clar mai prozaic, putem vedea cum perspectivele de castig sunt foarte, foarte reale. Potrivit unor previziuni, piata metaversului va creste pana la 800 de miliarde de dolari pana in 2024. Pana acum, metaversul inca este, inainte de toate, un univers la putere. Dincolo de marile curiozitati si asteptari, putine companii au dezvoltat cu succes strategii metaverse, printre acestea numarandu-se si giganti precum Microsoft, Disney, Nike, Adidas si Gucci.

2. Marketingul prin continut

Una dintre cele mai importante constatari pe care ni le-a lasat pandemia se refera la importanta pe care a capatat-o marketingul de continut in cadrul unei strategii de brand. Pentru unii a fost o revelatie, iar pentru multi altii o confirmare, o recunoastere a unei abordari care s-a dovedit a fi de succes de-a lungul anilor. Marketingul prin continut este o forma de marketing mai respectuos, care nu mai intrerupe timpul clientului prin impunerea unui continut care este perceput ca inutil si enervant, ci vine cu un continut care transmite informatii deja profilate si astfel mai probabil sa fie mai utile la momentul cel mai potrivit si in cel mai potrivit loc (virtual).
Avand in vedere ca perioadele lungi de distantare sociala au accelerat transformarea digitala, a devenit evident chiar si pentru cele mai sceptice companii: marketingul prin continut este cel mai previzibil mod de a genera rentabilitatea investitiei, potrivit Semrush, care prezinta aceasta realitate intr-unul dintre rapoartele sale recente, care contine si o alta statistica interesanta: pentru 97% dintre repondenti (factori de decizie in afaceri si marketeri) in 2021 continutul s-a dovedit, de departe, a fi cea mai importanta tactica in cadrul strategiei generale de marketing. Nu este, asadar, o surpriza ca dezvoltarea initiativelor legate de marketingul de continut se va numara printre tendinte si in 2023.

Una dintre cele mai eficiente aplicatii ale marketingului de continut, prin care o companie isi poate crea un spatiu de vizibilitate in fluxul zilnic de noutati, sunt videoclipurile explicative: clipuri video cu o valoare informativa importanta, ce explica procese, concepte si probleme adesea complicate (utilizarea unui produs sau serviciu, de pilda) intr-un mod simplu si usor de inteles. Ele transmit chiar si mesaje foarte complexe intr-un mod clar si fluent. Obiectivul direct nu sunt vanzarile in sine, ci mai degraba informarea si educarea, fara retorica sau intentii pedagogice. In 2023, un trend de marketing digital care promite sa functioneze cu adevarat este unul care se va concentra pe producerea de continut util si semnificativ, care poate „compensa” timpul pe care utilizatorul decide sa-l petreaca pentru realizarea acestuia.

3. Marketingul omnicanal

In 2023, companiile care nu au facut-o inca, vor trebui sa adopte o abordare omnicanal completa. Acesta este singurul mod in care vor putea intercepta traiectoriile consumatorului (fie ca vorbim despre un client potential sau despre unul deja castigat) pe tot parcursul procesului de cumparare, in momente diferite si pe canale diferite (in mare parte online, dar si offline). Marketingul digital al viitorului apropiat va trebui sa implice distribuirea continutului pe un mix de canale si dezvoltarea versiunilor ad-hoc ale fiecarui fragment de continut, pentru fiecare mediu.

4. Marketingul video

Young influencer woman creating social media videos with smartphone camera while putting on make up – New digital jobs trends, technology, cosmetics and fashion concept – Focus on her face

Astazi, videoclipurile continua sa fie folosite de marea majoritate a companiilor si reprezinta continutul preferat al utilizatorilor:

  •  92% dintre companii considera ca videoclipurile reprezinta continutul cheie cu care isi pot atinge obiectivele de afaceri;
  •  86% dintre companii folosesc clipurile video ca instrument de marketing;
  •  96% dintre consumatori au vizionat un videoclip pentru a afla mai multe despre un produs sau serviciu;
  •  88% dintre consumatori spun ca sunt convinsi sa cumpere un produs sau un serviciu vizionand un videoclip al unui brand;
  •  73% dintre consumatori spun ca prefera sa urmareasca un clip video daca au nevoie sa afle mai multe despre un produs sau serviciu.

Ascensiunea irezistibila a marketingului video nu este deloc ceva nou. Mai mult, tendinta este una destul de longeviva si nu da deloc smene de temperare. Exista insa trei elemente demne de remarcat in cadrul acestei tendinte generale, care vor influenta eforturile de marketing digital in 2023.

1. Videoclipurile personalizate. Daca analizam popularitatea continutului generat de utilizatori si in special a videoclipurilor realizate independent de utilizatori si distribuite pe platformele sociale, un prim aspect important de retinut se refera la amploarea orizontului marketingului contemporan, care pentru a tine pasul cu acest trend de neoprit catre discursul la persoana intai, ar trebui sa vizeze o formula evaziva unu-la-unu. Pana de curand, un segment format dintr-o singura persoana nu era altceva decat o presupunere, insa astazi, videoclipurile personalizate transpun date din numeroase surse in povesti in care protagonistul este chiar utilizatorul. De aceea ele reprezinta unul dintre cele mai puternice rezultate tehnologice ale unui trend care astazi este consacrat la nivel amplu si care pune din nou clientii in centrul comunicarii de brand.

2. Videoclipurile interactive. In ultimii ani, unele companii deosebit de inovatoare au ales sa foloseasca instrumente de automatizare video pentru a accelera si eficientiza procesul de productie. Cele mai avansate platforme de automatizare video permit crearea de videoclipuri interactive, care au tendinta de a fi mai captivante si mai plurivalente si care se dovedesc extrem de eficiente in construirea unei relatii cu clientii, atat cei castigati cat si cei potentiali.

3. Automatizarea video. In mod traditional, crearea de videoclipuri eficiente necesita timp, skill-uri specializate, profesionisti calificati si bugete substantiale. Procesul de productie poate fi complex iar daca nu sunt stapaniti toti factorii implicati se poate ajunge la rezultate dezamagitoare. Printre altele, costurile cresc si ca urmare a modificarilor tehnice necesare pentru a adapta videoclipul la diverse canale.
Automatizarea video si automatizarea proceselor de rutina pentru crearea de videoclipuri este raspunsul la nevoia de viteza mai mare si de mai multa simplificare, care sa nu sacrifice calitatea povestirii prin imagini. In acelasi timp, ele permit utilizatorului sa participe direct la procesul de creare, oferindu-i modalitati automate de a crea diferitele secvente.

Gamificarea, marketingul prin continut, marketingul video si marketingul omnicanal: trenduri pentru marketingul digital al viitorului

Cererea pentru interactivitate, alaturi de cererea pentru un plus de personalizare, va castiga si mai multa forta in 2023. Consumatorii se obisnuiesc, de asemenea, din ce in ce mai mult cu sistemul omnicanal: ei isi doresc sa fie recunoscuti de fiecare data cand interactioneaza cu brandul, iar acum li se pare ceva normal sa interactioneze usor si fara probleme. Ei isi doresc sa isi continue in mod fluid calatoria intre diversele canale, digitale si offline, si percep in mod pozitiv tranzitiile care au loc in contexte hibride (cumparaturile online, dar in magazin, de pilda).

Incepand de la investitiile din ce in ce mai mari in marketingul prin continut si in marketingul video si ajungand pana la urmarirea tinerei generatii in lumile digitale in care este probabil sa-si petreaca o parte din viata virtuala in viitorul nespecificat, toate tendintele de marketing digital discutate aici duc spre crearea de experiente din ce in ce mai interactive, personalizate si omnicanal.

Asa cum aratam inca de la inceput, tehnologia este indispensabila, dar nu se opreste la aria creativa a marketingului digital. Insa niciuna dintre tendintele descrise aici nu ar putea exista fara sisteme avansate de gestionare a datelor legate de utilizatori si de clienti.
Instrumentele digitale disponibile astazi permit echipelor sa sape adanc in baza de date a companiei pentru a identifica preferintele, nevoile, comportamentele legate de consum si, probabil, problemele latente ce caracterizeaza profilul fiecarui utilizator-consumator.
Echilibrul pe care marketingul digital va incerca din nou sa-l gaseasca, asa cum se intampla in fiecare an, nu va fi niciodata definitiv, ci va trebui negociat continuu, pe calea achizitiei si consumului. Va fi o aparenta stare de liniste, rezultatul echilibrarii proceselor care permit tehnologia, cu calitatea umana a experientei.

Sursa: https://www.doxee.com/blog/digital-marketing/digital-marketing-trends-for-2023-2/

Anterior

Urmator

Submit a Comment