Comunicarea cu clientii – o arta pe care ai face bine sa o stapanesti
Asa cum tema comunicarii interpersonale a fost abordata in foarte multe randuri de catre specialistii in comunicare, comunicarea cu clientii este o ramura care a trezit un real interes in randul oamenilor de specialitate. Oriunde s-ar afla un client pe scara fidelitatii – chiar daca e inca in stadiul de client potential – este foarte important sa tinem cont de anumite recomandari pentru optimizarea procesului.
Comunicarea are un rol deosebit de important in mentinerea unei relatii fructuoase si de lunga durata cu clientii. Si vorbim acum de noii clienti, cei care sunt din ce in ce mai schimbatori, ghidati de interese personale si care asteapta servicii din cei in ce mai personalizate. Nu lasa comunicarea defectuoasa sa fie cauza migrarii clientilor catre competitie!
Comunicarea cu clientii. 7 sfaturi pentru o comunicare inteligenta
1. Mesajul transmis unui client trebuie sa fie onest (fara exagerari) si mai ales simplu pentru ca un discurs pompos poate sa-i creeze impresia ca este manipulat. Respecta principiul KISS: Keep It Short and Simple.
2. Fii entuziast! Entuziasmul tau il va convinge pe client ca iti place ceea ce faci si ii va da incredere in tine si in compania pe care o reprezinti. In plus, ca si cascatul, entuziasmul este molipsitor…
3. Nu domina conversatia! Ascultarea activa are un rol deosebit de important in comunicarea eficienta. Trateaza clientul ca pe un egal, permite-i sa isi exprime opinia si arata-te interesat de ideile lui. In cazul in care vor aparea unele probleme in colaborarea cu acel client, nu-ti va putea reprosa ca nu l-ai ascultat sau ca nu i-ai luat in considerare ideile.
4. Daca ai de-a face cu un client nemultumit, ataca problema, nu persoana! E foarte important sa iti pastrezi profesionalismul in orice situatie si sa nu cazi prada impulsului de a te lua la „harta” cu clientul, oricat de impertinenta ar fi atitudinea lui.
5. Nu ataca competitia! In comunicarea cu clientii, incearca sa convingi prin evidentierea calitatilor produselor/serviciilor proprii si nu prin ponegrirea altor companii. Clientul iti va aprecia profesionalismul si in acelasi timp vei diminua probabilitatea de a fi denigrat la randul tau de competitori.
6. Nu folosi foarte multi termeni de specialitate! E ok sa ii demostrezi clientului ca ai cunostinte in domeniu, dar in acelasi timp e foarte important sa te faci inteles. In cazul in care vei face abuz de folosirea unor termeni tehnici, de specialitate, e posibil sa trezesti frustarea clientului. Ma indoiesc ca ai vrea sa ai de-a face cu un client frustrat.
7. E important ca empatia sa fie prezenta in procesul de comunicare. Relatia dintre companie si clienti, pe langa latura legata de business, de profit, trebuie sa isi pastreze si latura umana. Asadar, e important ca in procesul de comunicare sa te pui in pielea clientului si sa incerci sa vezi lucrurile si din perspectiva lui.
Comunicarea cu clientii. Exista un tipar?
Am spus sfaturi si nu reguli pentru ca, in cele din urma, fiecare companie isi defineste propriile tehnici de comunicare cu clientii si asteptarile pe care le are in urma comunicarii cu acestia.